چهار بشارت به استرداد فرزند!
فیلم اول
بشارت به یک شهروند هزاره سوم محمد هادی کریمی
امتیاز : 1.5 درجه بندی : ضعیف
کسل کننده

در سینما فیلمی با خطرات فراماسونها و شیطان پرستان ندیده بودیم و به شدت علاقه مند بودم که فیلمی با کالبد شکافی این آدمها با تفکرات چرک یک شیطان پرست آشنا شویم و در قالب یک قصه درام و نه چیز دیگری . بشارت از فقدان فیلمنامه درست رنچ می برد ؛ قصه ای وجود ندارد و اصلی ترین حرفها در سینمای قصه گو به بار می نشیند . بشارت کسل کننده است و هر ازگاهی با موسیقی شدید راک مخصوص شیطان پرستان و تصاویر ستاره پنج پر و عدد 666 و ... خودی نشان می دهد و ریتم را تند میکند اما از ساده ترین راه معرفی این نشانه ها سر باز می زند و به مدرسه می رود و خانم معلمی را می بینیم که شعار می دهد . گفتن این که به یاد خدا باشید در سینما مشکلی را حل نمی کند بله در مدارس و کتاب و گفتگو می شود نصیحت کرد و فردی را از دام شیطان نجات داد اما در سینما نصیحت کردن یعنی شعار دادن و فرم فیلم نصیحت کردن است . اساسا فیلم در حال نصیحت کردن است ٰ؛ فیلمی که شعار دهد کسل کننده می شود . اگر فرم فیلم از شروع تحقیق این معلم آغاز می شد و همراه با او به تحقیقات درباره این موضوع می رفتیم و می فهمیدیم که پرستش شیطان به چه معناست و در آخر با داستانی دراماتیک بشارتی به شیطان پرستان داده می شد نه اینکه از کوچکترین اطلاعات سرپیچی شود و انتظار همراهی داشت .
بشارت موضوع نابی داشت که از بین رفت با فرم کسل کننده و نادرستی که برای فیلمنامه در نظر گرفته شده بود نتوانست کسی را راضی نگه دارد . دکتر محمد هادی کریمی با ساخت فیلم دلی خودش "برف روی شیروانی داغ" لذت سینمایی را چشاند اما در بشارت دور شدن او از سینما قابل درک و فهم است او در این فیلم سینما کار نمیکند و مدیومش ادبیات است .
فیلم دوم
فرزند چهارم وحید موسائیان
امتیاز : 5.8 درجه بندی : متوسط
تاریکی در اطلاعات

گاهی دوربین را در دست میگیری و به سمت کشوری می روی تا درباره آنها فیلم بسازی نگاهت نگاه خیرخواهانه است . گاهی نگاه تبعیض به آنها و گاهی نگاه دلسوزانه و ترحم برانگیز در فرزند چهارم نگاه دلسوزانه و ترحم برانگیز به آفریقاییان وجود دارد . نقدی که به فرزد چهارم می توان داشت این است که چرا دوربین وحید موسائیان در مورد مسئله جنگ داخلی در آفریقا و راهزن ها چیزی نشان نمیدهد در صورتی که در انتها درامش را با راهزن ها و جنگ می بندد ولی سعی نمی کند حتی به آنها نزدیک شود . چرا آنها می جنگند ؟ چرا آفریقا با وجود سرمایه های زیاد هنوز فقیر است ؟ اینها سوالاتی است که دوربین وحید موسائیان باید به ما جواب می داد .
مشکل شخصیت مهتاب کرامتی با همسرش مشخص نشد که چیست و دردشان چیست . بچه دار نمی شدند ؛ بچه دار شدن اما زن سقطش کرد ؛ به خواست مرد بوده یا زن - هیچکدام مشخص نمی شود .
حامد بهداد 5 سال در آفریقاست اما اسلحه ندارد - اینطور که فیلم به ما میگوید در آفریقا بدون اسلحه نمیتوان زندگی کرد در صورتی که همه اسلحه دارند او پز روشنفکری می دهد و اسلحه دست نمی گیرد ! . او اگر اسلحه داشت پایان فیلم به کل عوض می شد . نقدهایی از این جنس می توان به فرزند چهارم دانست اما فیلمی نیست که بد باشد و نتوان دید .
فیلم سوم
استرداد علی غفاری
امتیاز : 4.9 درجه بندی : متوسط
فخر فاخر

فیلمهای تاریخی در سینما با اقبال روبرو نمی شدند و همینطور فیلمهایی که معروف شده اند به فیلمهای فاخر - استرداد هم هزینه هنگفت از کیسه بیت المال صرفش شده و اهداف انقلابی دارد - اولین اثری ست که توان برگشت هزینه از طریق گیشه را دارد - داستان را خوب طرح ریزی و به اجرا در می آورد - فیلمنامه پر رمز و رازی را دارد - از فیلمبرداری فوق العاده ای برخوردار است - طراحی صحنه توی ذوق زنی ندارد - کلوزها؛ دکوپاژ و میزانسن را به خوبی اجرا می کند و کاملا غافلگیر کننده است . ورود سینما به فیلمهای تاریخی خوب را می توان با استرداد برشمرد .
نتیجه گیری :
در مورد خطرات فراماسون ها در سینما هنوز هیچ چیزی در چنته نداریم تا رو کنیم - فرزند چهارم هم می توانست بهتر از باشد اگر به دام ترحم نبود و استرداد را الگوی یک فیلم خوب میلیاردیست . سالها در زمینه موضوعات مختلف سفارش داده می شد و هزینه های انچنانی برای آنها تدارک داده می شد اما نتیجه فقط هدر رفتن بیت المال بود فیلمهایی از قبیل ملک سلیمان - راه آبی ابریشم ولی استرداد می تواند از خودش دفاع کند